Purim 1957

21.03.2024

Purim parašat Cav

א)
Svátek Purim byl ustanoven na připomínku zázraku, kdy Hashem zachránil Am Israel (syny Izraele ) od chas ve šalom (nedej B-že) vyhlazení. Tato doba byla podle přírodních podmínek nejpříznivější a nejpohodlnější pro Bnei Israel (
syny Izraele ) ze všech roků pobytu v galutu(ve vyhnanství ) a Jehudim se dostali do vysokých míst ve vládě říše. Mordechaj, který byl hlavou sanhedrinu, byl mezi královskými šlechtici, vysedávajícími v královských branách, a Ester byla ženou krále jak je řečeno v traktátu Berachot: "ženou jako jeho tělo a krev -( velmi blízká králi)". Po všechny dny přebývání Bnei Israel v galutu nenastala taková situace - až do oné doby, kdy Jehudia (dcera Israele) se stala ženou krále, který vládne nad celým světem. Můžeme tedy podle přírodních zákonů označit [tuto dobu] jako nejjistější a nejbezpečnější pro přežití židovského národa.

Ale pak můžeme vidět přesný opak událostí: Právě v této době přišla na Bnei Israel, kteří byli tak přesvědčeni o dobrých časech, hrozba v podobě rozhodnutí "lehašmid (zavraždit duchovně), laharog (zabít fyzicky) a lehabed (vymazat veškerou památku) celý židovský lid ([to]bylo a již nebude) od dospělých až po batolata, jak muže, tak ženy, během jediného dne." Tato gzera (hrozba) byla nejhorší ze všech, které kdy padly na Am Israel (židovský národ) a co svět stojí, neobklopovalo nikdy dříve takové nebezpečí Bnei Israel.

V celé řadě galutů(doby vyhnanství ) nebyl Am Israel shromážen na jednom místě aneb:" Milosti se dostalo Bnei Israel od Hashem (B-ha), že je rozprostřel mezi ostatními národy". Když totiž chas ve šalom (nedej B-že) nějaká země začala ohrožovat Jehudim, kteří se nacházeli pod její nadvládou, nebyli v ohrožení Jehudim, nacházející se v okolních zemích a taktéž zde byla možnost pro Jehudim v nebezpečí uniknout do okolních bezpečných zemí. Dokonce v časech faraona, kdy celý židovský národ byl pod jeho nadvládou a neměl ani možnost opustit Micrajim (Egypt) { jak řekli RaZ"L( Rabíni blahoslavné paměti) , že dokonce ani jediný otrok nemůže uniknout odtamtud} i když tomu bylo takto, nevztahovala se gzera na celý národ, neboť faraon [ohrožoval] jen mužské . Po tom všem řečeném vidíme, že v době Krále Achašveroše se všichni Jehudim nacházeli pod jeho nadvládou a nebyla zde žádná možnost úniku neboť:

a) "on byl "králem nad kipou" -nad celým světem - a nebylo kam utéct.

b)
Ona gzera znamenala vyhladit ...v jediný den, a proto také nebylo dostatek času na útěk, a tato gzera byla [
spočívala] ve vyhlazení... všech Jehudim , tak to bylo a již nebude .

Jak je známo, opravdu byla ona strašlivá gzera vynesená v době, kdy si Jehudim byli sebou jistí podle přirozené přírodní cesty. Jak je vyprávěno v gemaře o důvodu oné hrozby :" Neboť si užívali z hostiny onoho raša(hříšníka), Achašveroše. [více o této hostině je řečeno v další z Rebeho řečí]

Nacházíme [zde] jak je jasně vidět, že Am Israel a přírodní zákony jsou svojí vnitřní esencí naprosto odlišné věci a to, jak z výšin ["nebeský soud"] jednají s Am Israel, nemá žádnou souvislost s přírodními zákony, neboť závisí na dodržování Tóry a micvot. A proto dokonce v době , kdy podle přírodních zákonů nejsou žádné obavy z hrozeb, přichází na Bnei Israel ona gzera rachmana liclan (bože chraň), když přicházejí do kontaktu s nekošer věcmi, " že si užívali z hostiny onoho raša".

ב)
Toto samé platí o zamyšlení se nad cestou vysvobození a záchrany:
Ke zrušení hrozby totiž nedošlo přírodní cestou, nýbrž právě za pomoci tšuvy a spojení se s Ha kadoš baruch hu (
Hashem).

V době, kdy oznamovala Ester Mordechajovi skutečnost této hrozby, bylo to na první pohled na nich, aby vynaložili úsilí podle přírodní cesty a zařídili ke králi Achašverošovi diplomatickou výpravu, která bude usilovat o zrušení rozsudku.

Ale jak je vyprávěno v Megilat Ester (příběhu Ester) , první věcí, kterou královna Ester učinila, byla, že požádala Mordechaje o následující : "Běž, shromáždi všechny Jehudim, nacházející se ve městě Šušan, a postěte se za mě a nejezte ani nepijte po tři dny, jak noci tak dny." Toto byl první krok ke zrušení hrozby.

A ještě více než to, Ester také dodala: "Také já a mé družky se budeme postit" - ale vždyť přece důvodem, proč si Achašveroš vybral Ester, bylo, že "svým půvabem a dobrotou vynikala nad všechny ostatní dívky", a je přece jasné, že třídenní půst jí zrovna nepřidá na kráse (podle přírodních zákonů), ale dokonce spíše naopak, a tak, jak je možné, že Ester určila, že se tři dny postí?

Odpovědí je, že totiž Ester věděla, že ona hrozba nebyla seslána přírodní cestou[jedná se o hrozbu seslanou z duchovního důvodu], takže záchrana musí být učiněna nadpřírodní [duchovní] cestou. A záchrana přišla díky tšuva (pokání ) - a právě jednou z cest dosažení tšuvy je půst, a proto v době, kdy se všichni Jehudim nacházející se v Šušan postí (Ester nemohla být tou jedinou, která se nebude postit ) - je jasné, že "také já i mé družky se postíme". Což povede k poklesu na kráse, která může způsobit [být v rozporu s] "a nespoléhejte se na zázraky" a je nutné dbát na "správný oděv " proto, aby to působilo - vždyť i konec konců samotné oděvy jsou tím co opravdu zapůsobí a protože důvodem bylo - posílení se v konání Tóry a Micvot - bylo naprosto v pořádku, že také "oděv"[v tomto případě krása královny Ester ] byl umírněn a pro potřebný efekt to stačilo.

Neboť právě tak, jako ono Helem ve Hester( tajemné a skryté ) nacházející se v galutu, přišla také gzera i záchrana, které byly projeveny v přírodní podobě. Ze všech skutečných důvodů, proč se to stalo, hrály roli právě Tóra a micvot . A to z toho důvodu: "že si užívali z hostiny toho raša", přineslo sebou hrozbu, ale půst a tšuva jí zrušili.

ג)
Vzácné poučení, které nám tato paraša přináší, je takové:
Jsou tací, kteří se domnívají, že nejlepším a nejhlavnějším způsobem ochrany Am Israel v čase galutu je volba diplomatické či jiné z přírodních cest. A spoléhají se tak na snahu Ester, nacházející se u Achašveroše. Avšak nutno vědět, že tím chybně odhalují tvář Tóry v rozporu s halachou, a to tak, že vykládají Megilat Ester lživým a nesprávným způsobem, neboť svým pojetím podkopávají samotnou existenci Am Israel [
Židovského národa].

Jak je řečeno: "Vy jste přikázaní všichni v tento den"[pro konání micvot ] a Raz"L na to říkají "A i kdyby celý svět poklesl, vy jste přikázaní". Existence Am Israel se liší od ostatních národů. Existence ostatních národů závisí na přírodních zákonech kdežto Bnei Israel nejsou podřízeni přírodě, jejich existence závisí na Tóře a Micvot.

A proto, když se blíží hrozba či nebezpečí chas ve šalom (nedej 'H') není na nás spoléhat se na diplomacii a snažení se u ostatních národů. Je nutné "opravit naše činy" naplněním se dobročinností a posílit se v plnění Tóry a Micvot, jen tak se změna projeví také v hmotné podobě. Dokonce i v případě, kde by se ostatní národy zhroutily -"vy jste přikázani a trvající" .

Proto není na místě obávat se stavu podle toho, jak je viděn pouhým okem podle přírodních zákonů. Na nás je posílit se v dodržování Tóry a micvot a také v celém "oděvu", který byl stvořen - aby navlékl zázračný úspěch do nadpřirozeného.

ד)

To, že Bnei Israel nejsou podřízeni přírodě, nás učí způsob jednání ne pouze shromáždění Izraele jako uceleného národu, ale také způsob chování jednotlivce.

Na každém židovském muži je, aby si pamatoval, že celé jeho bytí závisí na samotném Hashem, který nemá chas ve šalom konce podle přírodních zákonů!

A proto je zapotřebí "ve všem co budete dělat ", že v tom se"odívá" nádhera, jak je psáno :"a požehnal Hashem tvůj B-h", ale není tu jen jeden "oděv", neboť - základ B-žího požehnání pochází pomocí Jeho spojení se studiem Tóry a dodržováním Micvot a, když to podstatné vykoná -přichází úspěch na každý jeho "oděv " ve kterém se nachází. [ ať už se nachází v jakékoliv těžké situaci, na něm je opravit v první řadě duchovní stav a až poté udělat "oděv" fyzický (třebavyslat onu delegaci) přes který se projeví onen duchovní zázračný úspěch].

ה)
Z výše uvedeného je nyní rozumět výkladu z Talmudu Jerušalmi: " Věří ve stvořitele světů a zasévá ". A zpočátku je potřeba pochopit : Jakým způsobem se zde projevuje víra? Vždyť i kofrim (
nevěrci), kteří nevěří ve stvořitele světů, zasévají s jistotou, že vzejde úroda ?

Odpověď na tuto otázku je taková: Emuna (víra) židovského muže se projevuje také v době, kdy koná (v našem případě zasévá), takže podle přírodního chodu věcí musí přijít [ úroda] díky růstu bez toho, že by tato věc měla nějakou spojitost s Emuna a Bitachon (vírou a duvěrou) v Hashem, vždyť přece může vidět pole těch, kteří nemají žádnou víru v Hashem.

I přes to vše on ví, že jelikož je synem Israele, liší se pro něj celá záležitost na rozdíl od celého světa. Neboť přece jeho existence není podřízena přírodním podmínkám -a tak i jednotlivec, když nastane čas, kdy pole na celém světě rozkvetou podle přírodních zákonů, pro něj úspěch jeho úrody závisí pouze na emuna a bitachon (v tom, že věří a je si také jistý) ve Stvořitele světů .

ו)

A tak, ať už je to bohatý podnikatel, "či chudý přebývající ve svém stanu", opravdový úspěch Tóry není závislý na konexích [kontaktech na vysokých postech...], neboť pomoc z nebes přichází z jirat šamajim (bázně před Hashem), kterou je možno získat opravdovým úsilím ve studiu a pochopením, až poté přichází "nalezení " mnohokráte větší, než bylo ono úsilí, vynaložené k nalezení.

Když chybí základ, zbytečná jsou všechna spojenectví [kontakty] a úsilí.
A však Hovořící z chochma šel Kadoš Baruchhu(
z božskeho rozumu a pochopení )"a ten, kdo nalezl onen základ -jemu je od Hashem dopřán úspěch, přesahující hranice pozemské.

||\ z Rebbeho Purimové řeči v roce 5717 (1957) /|| V 770 Eastern Parkway,Brooklyn New York

Z hebrjštiny přeložili: Jehudim v ČR

Pomoc s překladem: Rabi Jair Jerochim ,Jewiscenter Prague 2

*[] dodatečné vysvětlivky: Moshe Šlechta







©Na text a obrázky se vztahují autorská práva!
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!