Purim

28.02.2023

Témata

Purimový příběh:

  • Byl jednou jeden král jménem Achashverosh, který uspořádal divokou párty, která trvala
  •  Představte si 180 dní
  •  Achashverosh vyzval svou ženu Vašti, aby se objevila ve své královské koruně, protože byl tak pyšný na to, jak krásně vypadala
  •  Hádejte, co se stalo, odmítla.
  •  Ne proto, že by jí vadila pozornost, ale protože nevypadala ten den hezky.
  •  A k čemu je král bez královny?
  •  Tak ten náš potřeboval novou.
  • Tkže vyslal stráže, aby mu našli vhodnou manželku
  •  Nakonec našli židovskou dívku jménem Ester, kterou adoptoval její moudrý a učený bratranec Mordechai.
  •  Mordecai jí poradil, aby uchovala svou židovskou identitu v tajnosti.
  •  Ze všech dívek si král vybral právě Ester, aby se stala jeho královnou
  • Strachující se o svou sestřenici, Mordechai pobýval kolem paláce, aby se ujistil, že je v pořádku.  A protože znal spousta jazyků, zaslechl dva padouchy. Bigtana a Tereše, jak plánují, že zabijí krále.
  •  Nechal Ester, aby to řekla svému manželovi a byli zachráněni.
  • Ale ještě nebylo všechno v pořádku,
  •  král měl poradce jménem Haman, který byl zlý!     Fakt hodně zlý!!!  Chtěl, aby se mu všichni klaněli, což docela fungovalo, až na Žida Mordechaie, který trval na tom,
  •  že se nebude klanět nikomu jinému, než samotnému Bohu
  • Haman Zuřil a přesvědčil krále, aby uspořádal den pro vyvraždění všech Židů, který určil hodem losu,
  • - Perský překlad PUR.
  •  Mordechai to zjistil a řekl Ester, která souhlasila, že tuto záležitost přinese králi s podminkou,  že se budou za ni všichni Židé postit a modlit a tak  udělali
  •  Ester předstoupila před krále a pozvala ho i s Hamanem na soukromou party.
  •  A na ní ještě na druhou.
  •  Hmman se cítil docela dobře, dokud nenarazil na Mordechaie
  • Hamanova žena, která byla ještě větší padouch než on, mu řekla, aby postavil obří šibenici, na které dá Mordechaje pověsit.
  •  Mezitím král nemohl spát.. a požádal, aby mu byly čteny jeho královské záznamy  Co my víme!
  •  Čitatel četl o tom, jak Mordechai zachránil králi život a nikdy nebyl odměněn. 
  •  a v tu chvíli, kdo to tu přichází Haman dychtivý říct králi o svém plánu, že pověsí Mordechaje
  •  BaaaaM
  •  Král řekl Hamanovi, aby dal poctu Mordechajovi tím, že ho bude vozit po městě oblečeného v královském rouchu  a sedícího na královském koni.
  •  To není všechno  !
  •   Té noci Haman dorazil na párty a Ester odhalila své tajemství
  •  Ona je Židovka a Haman se snažil zabít její lid,
  •  Toto neskončilo dobře pro Hamana
  •  a den, který Haman vylosoval pro zabití všech Židů,  skončil jako den kdy Židé zneškodnili své nepřátele a den poté se slaví jako Purim "Los"
  •  yey

  • ok, tak to byl purimový příběh se spoustou padouchů a hrdinů, ale je zde jeden hlavní hrdina, kterého jsme nezmínili.
  • A to je?
  • " Bůh " Hashem
  •  víte proč?
  • protože není vubec zmíněn v textu
  •  Dokonce ani jednou ne.
  •  Jak je to možné?        jak se může kniha z Bible nezmínit o "Bohu"???
  • To proto, že se purimový příběh stal loutkám.
  •  Né vážně.
  •  I když se to ve skutečnosti stalo ve starověké Persii
  • Každý byl ve skutečnosti loutkou v rukoů mistra loutkaře " Boha "  I když byl neviditelný, byl tam v zákulisí.
  •  Poté co se lidé modlili a posilovali své neotřesitelné pouto s Bohem,
  •  všechno srovnal přesně tak,  že ti dobří vyhráli a ti zlí ne.
  •  Tak je to také se životem, za vším co se stane,
  •  loutkář "Bůh" pro tebe tahá za nitky.
  • My oslavujeme toto božsky zorganizované vítězství každý rok na Purim, se čtyřmi speciálními micvami.

  • -  posloucháme svitek Esther známý jako MEGILLA, kde je tento epický příběn vyprávěn jak večer, tak i ráno
  • - Darujeme balíčky s jídem zvané MISLOACH MANOT, které obsahují minimálně dva druhy potravin pro alespoň jednoho kamaráda.
  • - Rozdávame charitativní peníze alespoň dvěma chudým lidém,    MATANOT LE EVIONYM
  •  vychutnáváme si na slavnostním jídle.  MIŠTE

  • Protože tento příběh má velice šťastný konec, snažíme se o to, abychom byli super šťastní!  oblékáme se do směšných kostýmů,  děláme vtipy  a skvěle se bavíme.
  •  Je to čas, kdy se můžeme ztratit, obejít hranice přírody a spojit se s Bohem jakýmkoliv bláznivým způsobem :)
  •  Nad všechna očekávání.


 Šťastný purim!

Rozdíl mezi Am Israel a ostatnímy národy (překlad z knihy- šulchan šabbat)


LA JEHUDIM HAITA ORAH VE SIMCHA VESASON VEIKAR

Poté co se stal NES(zázrak) a Haman HA RAŠA (zlý) byl poražen. Megila popisuje radost Am Israel následovně : ´´LA JEHUDIM HAITA ORAH VE SIMCHA VESASON VEIKAR ´´

Gmara popisuje, že v tomto verši jsou čtyři MICVOT které nám zakázal Haman ha raša a které poté co byla zrušena GZERA(zákaz) mohli zase jehudim bezstarostně vykonávat.

ORAH - to je torah,

SIMCHA - to je Yom Tov,

SASON - to je obřízka

VEIKAR - to jsou tfilin

Každá z těchto čtyř micvot reprezentuje spojení AM ISRAEL a KADOŠ BARUHU(Hashem).

Právě proto Haman ha raša zakázal zrovna tyto, protože nebyl schopen unést jedinečnost spojení mezi Am Israel a Hashem.

Jedinečnost znamení

Pravděpodobně by se dalo očekávat, že micvy používané jako znamení mezi Am Israel a Hashem, nemají příklad u ostatních národů a tím pádem budoů vyjadřovat jedinečnost Am Israel , ale v praxi každá z těchto micvot má příklad také u ostatních národů.

Torah – slova veškeré moudrosti – se také nachází u ostatních národů.

Svátky a festivaly – existují také u ostatních národů.

Obřízka – mnozí nežidé se také nechávají obřezávat.

Tfilin – také ostatní národy označují sebe tak, že nosí určitá znmení, která je ztotožňují s daným národem nebo skupinou ke které patří.

Jak tedy tyto znamení charakterizují zrovna jedinečnost Am Israel?

Svatost v tělesnosti

V tom se projevuje jedinečnost Am Israel.

V oblastech, kde není podobnost mezi Jehudim a Gojim (Ostatnímy národy) není potřeba rozišovat popis.

Popis je však potřeba u věcí, které mají zjevné podobnosti - u věcí, které mají příklad i mezi jinímy národy světa.

A právě proto tyto znamení existují.

Tímto způsobem znamení prohlašují, že i hmotné záležitosti jehudim u nichž je zjevná podobnost mezi nimi i ostatními národy světa, jsou prodchnuty svatostí a podstatně se liší oproti jiným národům.

Naše znamení

Torah: Pro ostatní národy je tora o moůdrosti a rozumu, ale pro jehudim je tora to co je daleko nad rozumem.

To je víra, že toru nám dal Hashem na hoře Sinaj a že ve své podstatě je to moudrost Hashem, která je nad lidskoů inteligencí.

Simchat Jom Tov: U ostatních národů je radost spojována s veselým a uvolňováním břemen, zatímco mezi Jehudim radost vyvolává větší úctu k Hashem.

Mila: Rambam říká, že obřízka oslabuje touhů obřezaného muže po tomto světě. Proto lituji gojim ,kteří obřezávají sami sebe. Naproti tomu jehudim se z obřízky radují, jak je psáno: ´´ Jsem radostný z tvých micvot - mila´´ .

Tfilin: Lidé z národů světa, kteří se zdobí písmem , si vybírají krásná a hezky vypadající písma, zatímco Jehudim se zdobý černými tfilin a s černými pruhy, kromě toho uvnitř tfilin je napsáno: Slyš Israeli Hashem je náš Buh Hashem je jeden.

V tom je jedinečnost Am Israel a právě Tato znamení vyjadřují jejich ůctu a ctnost a oddělení od ostatních národů.

( Likutei sichot sv.3 str.916 )

Některé halachot z ševach jakar 

Purimová noc: nosíme sváteční oblečení jako na šabat nebo Yom Tov lichvod(Megilah)Děti mohou s maskami

Arvit: Modlíme se (AL HA NISIM) - nachází se pod Modim pokud mate sidur -TEHILAT HASHEM.Pokud

Zapoměl přidat (AL HA NISIM) a ještě NEřekl jmeno Hashem v nadcházející modlitbě může se vratit na bod kde Al ha nisim začíná a řici to.
Pokud však Jméno "H" řekl pokračuje normálně dal.(bez vrácení )Po Šmone Esre čteme Megilu a až poté říkáme Alejnu. = proto je dobré mít již svou megilu u sebe připravenou předem


Po čtení Megilah říkáme (ATAH KADOŠ )a (KADIŠ ŠALEM )bez Titkabel.Pravidla při čtení MEGILAH
pokud NEjsi Baal kore(ten co čte z košer megili pro ostatní).NEčti nahlas abys nerušil ostatní! - důležité je totiž slyšet co Baal kore čte !!!
I ten co nerozumí, ale slyší všechno co Baal kore čte z košer megili SPLNIL MICVU

Po čtení Megilah večer se jí, aby se zahnal pust. (Seuda ve dne je však důležitější )!

AL HA NISIM má přednost před KEDUŠ Apokud jsI začal seuda před škia (západem slunce) neříkáš AL HA NISIM


Kriat Megilah

Každý muž i žena mají povinnost slyšet Čtení Megilah .

Protože zázrak se stal jak mužům tak ženám.

Také se dělá chinuch (výchova) menším
Ale nebereme ke čtení děti příliš malé, aby nikterak nerušili při poslechu Megili .


Minhag chabad: na jméno Haman jen tak neděláme hluk, ale pokud se čte třeba Haman +ha raša nebo jiný přívlastek teprve pak děláme hluk.

Kdo nemůže do Beit knesed musí číst doma s košer svitku Megilli


Čte se v noci a ve dne.Micva poslouchat čtení z Megili v místech kde se shromáží více lidí
Nejlepe posloucháme v Beit knesed, pokud není možnost ,tak alespoň v minian (10 - jehudim pohromadě )

Aby bylo možné říci brachot.


Pokud i to nelze, čteme každý zvlášť doma z košer Megilah = Svitek jako torah ( inkoust na kůži ) né kniha !
Kdo umí číst, měl by číst pro ty co číst neumí.
Kdo nemá Megilah kšera, jde a hledá toho kdo jí má a jece jedei chova = "ŠOMEA KI ONE" - SLYŠÍ JAKOBY SÁM ŘEKL.
Zákaz říci bracha pokud není minian.

související videa

kredit za obrázek

shutterstock.com







©Na text a obrázky se vztahují autorská práva!
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!