Pesach – Svátek nekvašeného chleba – פסח
Z knihy SHEVACH JAKAR
Kniha o tom co se dělá na různé židovské svátky. přeloženo z hebrejštiny a vsazeno formoů otázek a odpovědí.
Přípravy: na pesach se začínáme, ostatně jako na každý svátek, připravovat 30 dní předem.
Šabat haGadol (šabat před pesach):
tak je nazýván šabat před pesachem, kdy se v synagogách a obcích říká shrnutí všech halachot pro nadcházející svátek = říká vždy rabín obce či komunity .
MINCHA (odpolední modlitba ) Š. Hagadol - čteme část z hagady, sidur tehilat HaŠem str.362 až do {LECHAPER AL KOL AVOTEJNU}.
Ve městě by měli být chachamim (moudří ), kteří připomenou Nisim (zázraky ), které se na svátek udály
- třeba se říká o tom, jak prvorození z Micraim (Egypta) začali válčit proti dalším Micriim, protože se báli toho, že je HaŠem potrestá.
Macot/Moiz Chitim
(mouka na pesach)- z té se dělají macot
To bylo z kehily darováno chudým, kteří nemají na svátek prostředky. Také na nové oblečení Lichvod chag ha pesach (pro svátek pesach) .
Kdo je povinen dát peníze na MOIZ CHITIM? :Všichni i talmidei chachamim (učenci tory) a i ti co řeknou že ve městě budou žít dlouhodobě.
Kdo má nárok na dar?
V dnešní době ten, kdo ve městě žije minimálně 30dní a nebo ten, který se rozhodne žít v daném městě dlouhodobě.
Tomu musí dáti maca na pesach a v jom chol (normální den) dvě porce chleba a na šabat tři.
Celý MĚSÍC NISAN
neříkáme TACHANUN a CIDKATECHA, kromě posledního dne pesach.
Také se neříká CIDUK HA DIN, dokonce i kdyby odešel největší cadik generace.
Je možno však říkat dobré věci o něm avšak nesmíme LEHASPI [ vyprávět, jaké měl zásluhy a co vše vykonal. ] To je zakázáno poté, co je již pohřben. Předtím se ještě muže .
MINHAG (zvyk)
Nepostíme se podle Minhag dorot acharonim. Taktéž na Roš Chodeš Ijar se nepostíme, ale Chatan a Kalla (ženich a nevěsta) se postí.
Pokud se postí na šabat což by se normálně stát nemělo, může se postit v jom rišon (=první den - neděle), místo, aby se postil na šabat. Tak to může udělat, protože jsme přece řekli, že zákaz postit se v jom ragil (normální den) je jen minhag. 🙂
Na ŠACHARIT (ranní modlitba) říkáme po tehilim NOSI.
DŮLEŽITÉ ROZDĚLENÍ
NIKAJON - úklid (provádíme pár dní předem)
BDIKA - kontrola (noc před pesach)
BIUR/Srefa - spálení (ráno v den po Bdika)
NIKAJON (úklid na pesach)
"Nebudeš jíst chamec od erev (večera) pesach"
Nikajon: Úklid několik dnů před svátkem.
Tipy: začínáme uklízet vždy od hořejška až dolů.
Je dobré si práci rozvrhnout na části a každý den udělat trochu.
Pokud třeba vyčistíme jednu skříň na 100% pak jí označíme, aby tam už nikdo chamec nevnášel a takto pokračujeme.
Výskyt chamecu: Oblečení/kapsy, Kuchyně, Auta, Vodovodní filtry či síta...
Na co si dát pozor: Alkohol (vodka, pivo)...je chamec - obsahují fermrntované obilí ( i kdyby byl košer na pesach, v
chabadu jej nevyužívame z důvodu MARIT AIN (možnost, že někdo nezná
halachu a řekne si "á, oni pijí vodku, tak to je zřejmě v pořádku, pít
ji na pesach", čímž by mohl přestoupit zákaz).
Různé parfémy /zubní pasty / šampony / léčiva ((poraďte se se svým rabínem)).
Co je vlastně chámec více o něm na chabad .org
BDIKAT CHAMEC (hledání chámecu)
Před BDIKA: Schováme
si poslední jídlo na zítra ráno někde, kde na něj nepřijdou zvířata,
třeba i mimo dům. Před pesach chybí v obchodech pitot, protože se
nedrobí, tak je hodně využívají.
Nachystáme 10 pitim sáčků s chamecem, které dobře zapečetíme.
Ty určitá osoba poschovává po domě a
zapíše si. kam každý z nich schovala (pokud by se náhodou nenašly.)!
Tyto nám pomáhají s hledáním, respektive poté, co je všechny najdeme, víme, že jsme hledali doopravdy dobře.
Co budeme na BDIKA potřebovat?
DŘEVĚNOU LŽÍCI - aby poté rychle shořela = symbolika comeach (rostlina)
PEŘÍČKO - na smetení chamecu na lžíci = symbolika chaia (zvíře)
VOSKOVOU SVÍČKU na svícení = symbolika domem (neživá věc)
SÁČEK - sem dáváme všechen nalezený chamec.
PROVÁZEK na zavázaní sáčku Pro každého:
Čas BDIKA: Noc před chag ha pesach (svátkem pesach) po Arvit - cet ha kochavim (vyjítí 3 hvězd)
30minut před touto dobou neděláme nic, abychom na bdikat chamec nezapomněli!
Pokud je člověk sám, tak dělá bdikat před Arvit ,protože víme že na Arvit stejně nezapomene.
Pokud se však předem chce ještě učit Tóru, musí poprosit přítele, aby mu včas připomněl dělat bdika !
Kde se dělá BDIKA?
Všude, kde je možnost že se v průběhu roku dostal chamec. Toto místo musíme zkontrolovat!
Pokud jsou malé děti v domě, říkáme že není místo kde by se chamec nevyskytoval.
BDIKA :
Umyjeme si ruce bez bracha a začneme v obývacím pokoji.
Pán
domácnosti říká brachu "BARUCH ATA ADO... E... MELECH HA OLAM, AŠER
KIDIŠANU BE MICVOTAV VECIVANU AL (BIUR) CHAMEC" a ostatní odpovídají jen
"AMEN".
Během a po přečtení bracha se nemluví a jestli, tak jen v potřebě bdika a i tak by se mělo mluvit minimálně třeba ve zkratkách.
pořadí BDIKA :
Ze začátku všichni kontrolují Obývací pokoj / Salon a poté co tento pokoj zkontrolují, se každý podle pořádku vydáváme prohledávat další pokoje.
Je povoleno hledat se světlem či telefonem (svítilnou) třeba ve skříni kvůli vosku ze svíčky !
Hledáme a peříčkem nametáváme nalezený chamec na lžíci, dokud vše nedokončíme
.# pokud někdo vlastní nemovitost a ví, že v čas bdika nebude poblíž, aby bdika udělal, tento dělá bdika noc před odjezdem a srefat chamec dělá v normální stanovený čas jako všichni ostatní na místě kde se zrovna nachází.
#bdikat (hledání) chamec není vlastně sama o sobě micva, ale nisraf (spálení) chamec je micvou!
Bdika nám však pomáhá se spálením chamecu!
Po BDIKA :
se
vše dá do sáčku a zaváže se to.
> Rebbeho minhag - ze sáčku po uvázání nechával vždy koukat vršek z rukojeťi dřevěné lžíce a za tu sáček brával.Sáček umístíme na dobře viditelné a chráněné místo, kde přečká až do rána.
večer se ještě dělá bitul chamec!
BITUL CHAMEC
(zrušení chamecu)
Pomáhá jen v případě že jsi udělal BIUR CHAMEC (spálení)!
Bitul se dělá dvakrát jednou po bdika [večer] a podruhé [ráno] po spálení s tím že každý z těchto dvou má trošku jiné požehnání.
I když jsme již chamec v domě nalezli, a žádný nevidíme, je pro jistotu potřeba chamec bitulovat /vynulovat/ (duchovní spálení)
Protože celý rok je normální jíst chamec, je zde nebezpečí, že by někdo mohl u sebe doma nalézt kus chleba a ze zkušnosti by ho mohl sníst.
Abychom tomu předešli, uděláme ještě bitul chamec.
Dobré
vědět: co když někdo udělal bitul už večer a nemá ráno co spálit? - Kvůli
tomu zrušíme chamec, který se nachází v domě, ale ne ten co jsi
oddělil a půjde ještě z domu, protože na ten se udělá bitul až v při biur (spálení).
Základ BITUL je v srdci, ale abychom ho posílili, vyslovujeme jej nahlas.
Pro první bitul se říká bracha:____
Pro druhý bitul se říká bracha:_____
Říkáme to v Aramejštině, protože v dané době byla aramejština základním jazykem - prostě záležitost srdce.
Pokud nevíme přesný význam každého slova, ale celkově víme, co to znamená, když se to říká dohromady - jaca (splnil).
.
PRODEJ CHÁMECU
Chámec je možné prodat do konce v 5. halachické hodině,
v 6. hodině již nelze !!!
Chamec se prodává GOJIM ( nežidům/ jiným národům )!
Když chamec prodáváme, musíme jej označit nápisem ( zákaz vstupu - chamec! nebo třeba chámec prodáno! ) a zamknout jej nebo zalepit.
Admor haZaken na 100% podporuje tento způsob zbavení se chamecu.
Když někdo vlastní chamec, který se těžko čistí a samotné čištění by třeba i nějakou věc poničilo, tak to prostě prodá. Například: celou pekárnu či obchod, sklad s alkoholem, hrnec, prkénko na krájení s nožem, které nelze dobře vyčistit...Stejně to během svátku nebude možno používat.
#V Obchodech, které chamec prodaly, vidíme často část regálů oddělených a zakrytých, které jsou označeny a prodány. Tyto obchody po vykoupení chamecu mohou po pesach tento chamec, který byl prodán, zase prodávat, a Jehudi jej smí nakupovat.
PRODEJ NESMÍ BÝT JAKOBY !
MUSÍ TO BÝT 100% PLATNÝ PRODEJ !
CHÁMEC NEPRODÁVÁME SAMOSTATNĚ neboť při tomto prodeji je spoustu zákonů, ale prodej děláme za pomoci rabína!!!
Prodej lze však učinit cestou pomocí SMS, počítačem, osobně se sejít ...
Dnes máme i různé webové stránky které prodej uskutečňují.
Lze také za pomocí ŠALIACHA (vyslance)
Šaliach zavolá pozdravý a zeptá se:
Š: "Prodali jste chamec?"
My: "Zatím ne"
Š: "Tak mě učiňte vaším vyslancem a já váš chamec prodám."
My: "Dobře, jsi náš vyslanec a můžeš prodat náš chamec."
Šaliach pak tento chamec může prodat přes rabína, ale u osoby která chamec před prodejem vlastní, musí být ještě čas do konce 5. halachické hodiny! ;než začne pesach
# typ prodeje (OREV KABLEM) lze učinit pouze přes rabína Chabadu! To je způsob prodání podle Admor haZaken
Před prodejem vezmeme předmět nějaké hodnoty (tužku, kapesník..) a při prodeji chamecu rabínovi jí pozvedneme.
Šulchan áruch : nesmíme udělat to, že chamec jakoby schováme u nás na zahradě (protože nesmí být nalezitelný u nás) správně jej musíme prodat.Co neprodáme, musíme dobře vyčistit a zavřít na dobré místo, aby tam lidé nešli a nepoužívaly to!
Pokud nelze zamknout místo, tak je možné jej oddělit za pomocí MECHICA (bariéra) která má 10 TFACHIM (tefach = přibližně 8 cm)
Ta bude značit, že tam je chamec a že tam nesmíme.
#Pokud někdo má nějaký vzácný pokrm, co dostal od nějakého cadika (víno, leikach...) tyto věci neprodáváme, spotřebujeme je před pesach.
Důležité : s prodejem nečekej na poslední chvíli!
JÍDLO před PESACH
30 dní před pesach se nejí maca, také děti ji nejedí.
Od rána na erev pesach nejíme
věci, které budou v keara.
BĚHEM SVÁTKU
#Minhag chabad: vše co jíme, oloupeme (je zde totiž
riziko, že se chámec dotkl slupky).
= Z toho důvodu pro pesach
kupujeme věci, které mají slupku aby je bylo možné
oloupat.
Dříve se odděloval desatek z macot, ale dnes macot
kupujeme a továrny již při výrobě desatek oddělují takže mi
již nemusíme oddělovat.
BIUR CHAMEC
ráno Před SREFA:
ŠACHRIT (ranní modlitba) neříká se ("mizmor le todah") modlíme se BE ZRIZUT(v rychlosti ), aby byla ještě možnost se najíst Před koncem čtvrté halachické hodiny!
Luach: [Sov zman achilat chamec]
Budeme totiž ještě potřebovat energii na celý den!
Poté se již chamec nesmí jíst.Do konce 5. hodiny je ještě možnost Leenot (mít potěšení z chamecu) dát to kočce, používat šampóny, mastičky, je možné krmit zvířata s chamecem, NE však chamec JÍST.
SREFA
Chamec musí být spálen NA PRACH do konce 5. halachické hodiny Proto na spálení ponecháme opravdu malé množství, aby nic nezůstalo!
HALACHICKÉ ČASY NEJSOU STEJNÉ S ČASEM, CO NORMÁLNĚ POUŽÍVÁME
!HALACHICKÝ DEN
Od
{Netz haChama} východu až do {ŠKIA} západu slunce se celý den totiž
rozdělí na 12 dílů a každý z těchto dílů je jednou ŠAA ZMANIT (časovou
hodinou).
Proto je někdy šaa zmanit delší nebo kratší.
po konci 6Hl. hodiny je zakázáno dělat všední věci (záleží na minhag daného místa)
někteří přidávají i před 6 hodinou ale co je určitě jasné že po CHATZOT(polovině dne) všichni mají zákaz dělat všední věci.
VYJÍMKY- Pokud máte třeba oblečení na počest svátku. - je možno jej vyprat, vyčistit nebo zašít knoflík.Stříhat vlasy nebo nehty se však již nesmí, ledaže by se šel ostříhat u goje.
HALACHICKÝ DEN
S halachickým časem ve vaší lokalitě by vám měla pomoc některá z níže uvedených aplikací, protože HALACHICKÉ ČASY NEJSOU STEJNÉ S ČASEM, CO NORMÁLNĚ POUŽÍVÁME
!HALACHICKÝ DEN
Od {Netz haChama}
východu až do {ŠKIA} západu slunce se celý den totiž rozdělí na 12 dílů a
každý z těchto dílů je jednou ŠAA ZMANIT (časovou hodinou). Proto je
někdy šaa zmanit delší nebo kratší..
Co se může stát rizikového ?
Co když někdo najde chamec během pesach?
V CHOL HA MOED ho musí spálit a řekne bracha ...."AL BIUR CHAMEC"
a V
CHAG ŠABAT nebo JOM TOV vezmeme nějakou nádobu a tou chamec
zakryjeme, aby nebyl vidět. Poté až budeme moci, tak jej spálíme.
NĚKDO VÁM CHCE DÁT CHAMEC BĚHEM PESACH?
(((NESMÍME JEJ PŘEVZÍT!)))
Řekněte třeba: "promiňte, my máme pesach a nemůžeme to převzít".Protože,
jakmile by to totiž (chas ve šalom) převzal, je to bráno jako by to
koupil, tím pádem se nachází u něj ve vlastnictví a za to je KARET! 😧
Pokud máme HOSTY a víme že MAJÍ CHÁMEC, poprosíme je, aby jej nevnášeli do našeho domu.
ERUV TAVŠILIN
ERUV TAVŠILIN (z jom tov na šabat)
Vezme se maca a uvařené jídlo určité hodnoty
(jen brambora nestačí), které se dá na talíř a
řekne se bracha : --- BARUCH ATA ADO... E... MELECH HA OLAM AŠER
KIDŠANU BE MICVOTAV VE CIVANU AL MICVAT ERUV
říkáme v
aramejštině nebo jazyce, kterému rozumíme.
Toto jídlo
pak dáme stranou a zatím z něj nejíme
Minhag:
Na
eruv tašvilin vezmeme celou macou a tu poté sníme při seuda
šlišit (třetím jídle) proč zrovna třetím ? = aby se ještě
mohlo připravovat jídlo.
Každý pán domu musí
dělat pro sebe nebo pro více lidí dohromady, jen pokud jí v odloučení a
prostě se separuje, musí dělat pro sebe.
V
Kehile:
Jeden vezme talíř s (třeba s rybou a
macesem)
Dá jej druhému
Ten druhý to vyzdvihne a předá
to zase prvnímu a řekne bracha ___ a všichni
odpoví "AMEN "
Kdo zapoměl udělat Eruv
Tavšilin v EREV(večer) jom tov, může, BEDI AVAD (Není to
standardní ) udělat ještě před východem 3 hvězd.
Zapalování Šabatových světel
Zapalování Šabatových světel na pesach:
Pokud nejsou v domě ženy, tak musí zapalit a říci brachu muž.
Chachamim tiknu,
aby byla zapálena svíce v každém pokoji, který využívame pro
šalom bait (mír v domě) =SVĚTLO
- V šabat večer se zapalují
svíce aby bylo světlo a bylo vidět na místě, kde jíme.
Před
kidušem se díváme na svíce.
Kdo má malé děti a obává
se, aby něco se svícny neudělaly, zapaluje na bezpečnějším
místě, které je od stolu vidět.
[muž má podíl na micva
tím, že ženě před šabat připraví svíce a cdaku]
Dívky
i pod věkem BAT MICVA(12) zapalují dříve než Ima a zapalují jen
jednu svíci.
Žena zapaluje 2svíce jednu za sebe a jednu za
může.
Pokud žena zapomene zapalit, další šabaty
přidá jednu svíci
Dvě ženy musí mít každá svůj
vlastní svícen ( prostě nikoliv jeden dohromady
)
Jeruzalémský minhag zapalování s olivovým olejem:
jak za sebe, tak za děti.
Též je minhag dát do
cdaka PRUTA nebo více (+ -12 agurot =ani ne šekel)
Mělo
by se čekat než se plamen na svíci uchytí a až poté začít
zapalovat další.
Seder zapalování:
Zapálí
svíce, poté si zakryje oči a řekne bracha. Až poté oči
odkryje a Neene (užívá si) jejich světlo.
Jak jsme psali předem, totéž dělá muž, pokud z nějakého důvodu musí zapalovat místo ženy.
EREV PESACH (večer)
.Erev pesach (večer pesach)
Po Mincha
se říká stále NOSI {tehilat Hashem str. 370 podle dne 14
יד}.
Po
arvit(večerní modlitbě) říkáme Halel a až poté ALEINU
LEŠABEACH.
Když jsme se modlili v synagoze,
přicházíme domů, stůl je již připravebný s příbory, každý
má svůj vlastní pohár ( i ženy i děti ve věku chinuch 3let a
více (výchově)) s minimum 1reviit podle Admor HaZaken
více.První věc co začneme chystat po příchodu, je
keara.
Co je keara ?
Seder KEARA:
Vezmeme talíř a
na něj skládáme v pořadí.
#Rebbe brával pro macot v
keara bílou
látku, kterou přehl tak, že v ní vznikly 3
kapsy nad sebou, pro každý maces jedna:
Macot:
1 KOHEN
2 LEVI
3 JISRAEL
Maca má
být kruhovitá, neměly by v ní být přehyby,
měla
by se podobat KLI (nádobě) podle kabala.
Chabad - dává
keara každému ,kdo je již plnoletý ve věku barmicva 14.let
Keara
obsahuje: Macot a simanim
Kromě KORECH jíme macau
samotnou!!!
Jak chystáme kearu:
1 ZROA -
kuřecí krky (aby to nebylo podobné korban pesach (pesachové
oběti))
2 BEJCA - vařené vejce ( připomíná korban
chagiga, co každý, kdo přišel do chrámu, přinesl, a
až poté, co byl sytý, tak se teprve jedl korban pesach )
3
MAROR - (suché) listy salátu do kterých zabalíme křen vzniknou
nám takové krychličky.
4 CHAROSET - malta z ořechů ,vína
na keara (bez vína, aby byl suchý ), bez jablek, a hrušek.
5
KARPAS - cibule Rebe bral cibuli neoloupanou ještě s
trochou slupky
- jíme jí po umytí rukou tak, že jií rozřízneme a jíme vnitřek. Toto činíme jako připomenutí otroctví.
6 CHAZERET - vlastně stejný jako
maror.
#Když Rebe dělal kearu, četl to z hagady.
#Kiduš
rebbe vždy četl!
Každý má svůj pohár a pije minimum
[86ml], opírající se.
Předem si připravte třeba opěradlo
další židle a o tu se opřete na levou stranu. (Pokud se někdo
zapomene opřít, musí pít znovu!)
Pohár pijeme až do dna.
Aseba ( opírání )Ženy se neopírají!
Žena je důležitá, ale i když chce, u sederu se
při pití 4 pohárů neopírá !
Muži však musí.
Pro
děti a ženy lze dát hroznový džus.
Pro muže musí
nalít víno
Také je důležité aby se děti ptaly!
KITNIOT a další jídlo!
Nejíme KITNIOT: ríže, kukuřice, fazole problém s kitniot je že se velmi podobá klasickému chlebu a je zde ryziko marit ain (někdo to uvidí a řekne si "tak to je zřejmě povoleno jíst chleba ...")
Z tory však kitniot nejsou chámec!
Chachamim však jejich požívání na pesach zakázali .
Aškenazim kitniot nejedí.
Svaradim je jedí.
Na pesach:
Nejíme suché ovoce protože se pro jeho vysušení používá mouka.
Pokud výme na 100% že se nepoužívala můžeme jej jíst, ale NERYSKUJEME!
Nepoužívame
skořici i kdyby jsme jí vypěstovaly u sebe doma protože je velmi těžké
jí kontrolovat. To platí i o ostatních bylinkách.
Proto se na pesach kupuje velkozrnná sul pro snadnější kontrolu.
Na pesach používáme to co si samy připravíme.
Nespoléhame se na tovarní výrobu bez dobrého hekšeru pro pesach.
Mléko je v pořádku.
#Minhag chabad=nejí česnek
Jsou
rodiny, které cukr používají s tím že jej převařují a také jsou ty co
jej nepoužívají vubec a sladí různými jinými způsoby.- sladká batata ...
Na
vaření vajec používáme speciální nádobu, kterou nepoužíváme na nic
jiného (je zde totiž možnost že se skořápka dotkla chamec a v horké vodě
se uvolní do stěn nádoby).
Pokud PŘED pesach se chámec smíchal s
třeba:jogurtem, platí pravidlo BATEL BE ŠIŠIM vynuluje se v šedesáti
ale OD ZAČATKU pesach toto pravidlo však již neplatí a nelze batel v
ničem i to nejmenší množství co by spadlo nelze použít!
Maca
MACA
musí být udělaná z jednoho z CHAMEŠ MINEJ DAGAN( pěti druhů obilí )
Proces
pečení Maca spočívá v tom, že od počátku, co se mouka dotkne vody máme
pouze 18minut na to abychom těsto připravili a poté v tenké vrstvě
vložili do rozpálené pece, kde se voda v mžiku vypaří,😀👍
pokud by proces
trval déle macot nejsou košer. 😔
ŠRUJA❗
To je případ že se maca dotkne vody. 💦
#[Duležitý
minhag] Chabad šruja nejíme!
Maca je v sáčku a nedává se na stůl aby nepřišla do kontaktu s vodou,( jelikož macot se dělají z mouky nemužeme vyloučit zbytky mouky, které by pořád mohly vykvasit protože se nedopekly.)
Je více možností jak jíst macot
1 buď mít prostřeno umít si ruce, usušít si ruce! sníst všechny macot předem a poté prostřít nový ubrus a začít jíst již bez maca.
2 jíme maca ze sáčku, který máme zavěšený na židli a maca nepřichází do kontaktu s vodou.
💡Je velice důležité pesach prožívat v radosti a sváteční atmosféře ,nedělat doma AVIRA KAŠA(těžkou atmosféru )
I
když je na pesach spoustu CHUMROT(věcí co můžeme zpřísnit) každý by si
měl uvědomit, že jsou tací, pro které je velice těžké pesach dodržovat a
třeba to je jejich první pesach!
Přece je nechceme traumatizovat!
👑 Proto
je zde takové pravidlo, že Chumrot každý může přidávat, ale pak
neubíráme každý má prostě svou laťku - o tomto je dobré si promluvit se
svým rabínem!
Jelikož je spoustu případu třeba že rodiče tolik
nedodržují jako jejich děti... Nebo naopak
Konec svátku Pesach
Pesach končí v osmý den večer
Po pesachu je zakázáno jakkoliv využívat či mít
prospěch z chamecu, který nebyl prodán a zůstal ve vlastnictví Jehudim!
Tento chamec se musí spálit!
Pokud víme o obchodu, který vlastní Jehudi a který svůj chamec na pesach neprodal, nenakupujeme u něj vůbec.
.
Prodej chamec Online
Fotogalerie téma Pesach
Na absah se vztahují auttorská práva!